Dagis och genus.

Jag är så himla förvirrad när det gäller dagis och genus.

Blev helt paff när jag hörde om att det finns ett genusdagis, där man kallar alla barn för hen istället för han och honsom har helt vanliga namn. Där barnen hade neutrala namn såsom Robin eller Kim och kom i neutrala kläder. Föräldrar förbjöd även dagispersonalen att byta blöja eftersom man då kunde se barnets kön och behandlas därefter. Jo jag tror faktiskt det finns så pass sjuka människor.
Jag blir rädd för sånna människor, barn ska få vara barn och ska få leka med det dom vill. Att min lilla Lykke skulle leka med halsband, barbiedockor eller nagellack är inte fel, men heller inte bilar eller lego om hon nu hellre
skulle vilja leka med. När jag själv var liten och gick på dagis lekte jag hellre med bilar och lego.
Jag valde det själv precis som våra barn gör. Jag kommer aldrig förbjuda Lykke att leka med det hon vill.
Här i världen ska det tydligen inte vara någon skillnad mellan män och kvinnor, men då kan också den här disskusionen fortsätta i all evighet. Vilken jävla tråkig värld om det inte skulle finnas någon skillnad alls.
Jag gör det som är naturligt för mig som att klä min dotter just i rosa till exempel. Jag klär Lykke i blått också.
Det är naturligt. Men där emot om jag hade haft en pojk, skulle jag inte klä honom i rosa klänning och kalasbyxor.
Det är inte naturligt. Inte för mig.
Glömmer aldrig när en tjej kom fram och tryckte ner mig för att Lykke hade en rosa tröja när hennes son var blå, i allt. Jag tryckte inte ner, jag tyckte det var naturligt. Men då är frågan, varför är rosa, en naturlig färg för tjejer fel?
Amanda Schulman skrev något fantastiskt..
För mig känns det fel när feminism handlar om att vi kvinnor ska vara så manliga som möjligt.

Kommentarer
Postat av: I

Jag tror att det är lätt att anse att man får jämställdhet om man inte tvingar in barnen i särskilda mallar. Samhälleliga strukturer gör dock att våra barn stöps in i könsmallar vare sig vi vill eller inte. Genusarbetet måste därmed vara betydligt mer aktivt än så.



Anledningen att feminism kanske ibland kan tyckas göra kvinnor manliga är kanske för att det typiskt kvinnliga är så¨onaturligt?

2011-09-30 @ 15:14:52
URL: http://casalinga.blogg.se/
Postat av: Evelina-Mamma till Leia & prinsessa i magen♥

Men herregud ett sånt dagis hade ja aldrig satt Leia i, hur sjutton byter dom blöja? går barnen omkring i en smutsblöja hela dan tills dom kommer hem? tror knappast att barn i typ 3 års ålder fattar det där med kön! Och sen det att man klär sin dotter i rosa det gör ja med Leia med, hon har till och med rosa tapet i sitt rum samt en fondvägg med hello kitty. Tycker inte det är fel alls. Och sen som du säger vill ens dotter leka med bilar & lego får dom göra det. Leia leker oxå med det och ja finner inget fel i det alls. Som du säger barn ska få vara barn och man ska få klä sitt barn i det man vill eller ahh nästan allt :)

2011-10-01 @ 09:17:43
URL: http://ohhmamma.blogg.se/
Postat av: I

Jag kan rekommendera den här läsningen: http://www.hannafriden.com/politik-samhalle/feminism-politik-samhalle/vad-ar-egentligen-genuspedagogik-och-varfor-ar-sa-manga-emot-det/



Hoppas att ni har en trevlig dag! :)

2011-10-03 @ 09:08:05
URL: http://casalinga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0