Mammabubbla

Fick mig en tankeställare idag, som jag såklart tar i detta lämpliga tillfälle väljer att skriva om.
Mammabubbla... Vad är det egentligen? Varför känner inte jag det? Är det för att jag valde snitt?

Ja, man både hör och läser ofta hur alla är så himla lyckliga med en liten bebis i famnen, att lyckan är total.
Jag känner inte riktigt den känslan. Jag älskar såklart min dotter mer än allt annat. Men vad jag alltid har trott
är att bubblan hör ihop med det dära "hönsmamma" till exempel. "Åh nej, min dotter trillade sen ska det gosas, dattas, daltas, pussas, kramas och tyckas synd om i en timme, kanske till och med "nu får du glass för att du har ont". Men tillbaka till bubblan. Jag skryter inte direkt om hur jäkla duktig Lykke är på vissa saker, ditan och dattan. Men jag är väldigt stolt så fort hon lär sig något nytt, för hon är väldigt smart. Jag stör mig ganska mycket på mammor som dagligen skryter om att min son, dotter är rent ut sagt så jävla bra. Okej, många tycker väl att jag kanske borde sluta läsa, lyssna, kommentera eller hålla käft. Men jag har min åsikt och det är såhär jag tycker. Är det mammabubbla också tro? Finns det inget annat att prata, låta någon anna få ur ett enda ord utan att bli avbryten av "nej "blabla" är så bra på att gå, sova eller vafan det nu än kan vara.

Om inte annat så ser man det varje dag också. Jag tycker sjävklart och förstår att det kan göra ont om man trillar och slår sig (är själv världens mespropp och hatar att ha ont, eller livrädd för att skada mig) men gör man inte saken bara värre om det ska hållas på så. Bebisar är smartare än vad man tror. Dom lär sig. Tillslut görs antagligen allt med mening för att kanske för att få just den glassen.

Jag är glad över att jag inte är Hönsig, det verkar ju förfan skitjobbigt. Riktigt pain in the ass. Ett litet rivmärke är farligt, kan det vara rabies? (Jo, tro det eller ej. Jag har hört mammor säga så) Jag är mer, ajdå, jag förstår hjärtat att det gjorde ont men det var inte så farligt, det går över och livet är lätt. Klart. Där tycker jag det räcker efter lite gosande och pussande. 10 minuter räcker alltså för mig.

Eller att jag är gnällig, otålig eller har dåligt tålamod.. men det är ju sån jag är.. har det kanske med att göra att jag inte känner mammabubblan. Ibland vill jag känna just den där "lyckliga bubblan", ingen annan. Nej jag vet inte. Sen hör man "Klagar man, ska man inte vara mamma" men förfan lägg av seriöst. Alla klagar nån gång mer eller mindre, och tur är väl det att alla är olika.

Har jag missat bubban för att jag blev snittad efter eget önskemål? Nej, det tror jag inte heller. För att jag inte kämpat ut mitt barn? Jag tror inte alls det har med det att göra.

Jag älskade tiden som gravid, enkla 9 månader utan, foglossning, jobbig viktuppgång eller ofräsch hy.
Jag älskar såklart att vara mamma, men ibland vill jag bara vara mig själv.
Och framför allt. Jag älskar min dotter över allt annat. 

Det är viktigt.



15,5 kilon tyngre och jävligt lycklig över vad som komma skall.


Skrivit av mig, ta mig ett glas vin sen stupa i säng.

Kommentarer
Postat av: Jossan

Jag är ganska hönsig ! Sonen är 10 månader, 11 månader den 5 juni ! Jag har varit borta över 6 timmar vid endast två tillfällen sedan han föddes, och då är han ANDRA barnet.



Jag snittades med dottern, icke självvalt (hon är snart fem nu), jag e fortfarande rätt hönsig men pga att jag inte lever med hennes pappa så får jag stå ut med att ha henne borta från mig varannan vecka ungefär (sedan i höstas)! Jag är lika hönsig med båda barnen, och det är inte alltid kul att vara sån, jag slappnar aldrig av helt direkt, inte ens då jag åkt nånstans ! MEN det blir bättre och jag tror man ska va någonstans mittemellan, inte för hönsig, inte för "äsch det var väl inget" heller, man ska visa empati men som du skrev så ska man inte få utfall så fort de ramlar utan UPP IGEN (även om jag har kaos inuti om barnen gör illa sig ibland) !



Mvh Jossan med Nova och Milo !

2011-05-22 @ 16:11:25
URL: http://dekallarmigjossan.blogg.se/
Postat av: Evelina - Mamma till Meja Lee

Nog saknar man den stora bebismagen ibland :)

2011-05-23 @ 19:27:04
URL: http://loon.blogg.se/
Postat av: paola

nej det är inte för att du blev snittad detr är tufft att vara mamma det måste man få erkänna för vissa perioder är tyngre än andra. <köper inte för fem öre folk som bara skryter och säger att allt e perfekt även om alla barn är olika och vissa enklare än andra =)

2011-05-26 @ 23:06:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0