Läggdags

Precis när jag fått Lykke så ringde Goboken och ville absolut att jag skulle testa på. Första paket var billigt sen 199 kr varje gång, inte farligt men sen var det ju bara skit i ena paketet tex, 3 olika böcker som kanske inte alls var givande, utan leksakerna som gjorde mest nytta. Lugn musik som ger barn ro om natten, prasselböcker som kastas omkring eller läggdags boken. Jag känner igen mycket i den och lärt mig mycket om sömn.

Rem-sömnen är speciell.

Framtill 6-månaders dagen inleds en sömncykel alltid med aktiv sömn. Det innebär att barnet sover mycket lätt och kan förändra asiktsuttryck, röra armar och ben, öppna ögonen och smågråta lite. Många föräldrar misstolkar detta och tror att barnet inte kommer sova eller att det är vaket när det i själva verket fortfarande är i Rem-sömen. Pratar föräldrarna med varandra kan barnet vakna, medan föräldrarna tror att det är hunger eller rädsla. Djupsömnen börjar vid tre månader oftast och jag känner igen detta. Lykke vaknar iallafall en gång per natt och smågråter, jag vaknar såklart men eftersom inte napp används här så blir det en längre vaken-period för skriket låter lite obehagligt och jag kan tro att hon har ont någonstans men så kan jag gå på toaletten och Lykke sover som en stock igen.


När börjar barnet sova ordentligt?

Barn som har sovit hela natten kan ibland börja vakna igen beror på sociala faktorer. Är en tredjedel av barnen som väcker sina föräldrar ända upp till fyra års ålder. Jag känner igen det, Lykke sov som en gud i början men inte nu längre. Och jag tyckte att hon var superlugn, men det ändras alltid någom gång.

Nått som är bra är att om du lägger barnet medans det själv är vaket lär det sig att somna själv. Klarar du det slipper du och babyn jobbiga separatonsscener framöver.

När det är mörkt utsöndrar kroppen melatonin, ett hormon som gör oss sömniga. Därför är ett mörkt rum bra.

Skaffa boken eller liknande så slipper du all oro i onödan!


Kommentarer
Postat av: Anna

Vad bra att veta. Ser fram emot att få den boken!

2011-01-13 @ 13:16:18
URL: http://babydelight.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0