MIN 19-MÅNADERS TJEJ



Lykke med tre av sina absoluta favoriter. "Dackan", lelle och hunden Zelda.


Min lilla tjej är inte så liten längre utan blev nitton hela månader för en vecka sen.


Utvecklingen springer iväg och jag upptäcker nya saker varje dag, speciellt när det gäller
språket. Hon snagglar ord dagarna igenom och det är så kul att försöka tolka alla nya ord.

· Mamma och Pappa säger hon hela tiden, speciellt Pappa.
· Även bebis som innan tolkades "bebs", och "Dackan" är dockan.
· Kisse säger hon också som innan var "Kss"
· Säger "Acka" jacka.
· Sen är det väl mycket andra ord också som jag inte riktigt kan tolka ännu.

Däremot är hon mycket smart och förstår mer än vad jag tror och får tänka till för att fatta att det är sant.

· Säger jag lelle springer hon iväg till köket och pekar upp mot diskbänken.
· Mm betyder mat och ställer sig vid stolen och skriker "eeeh" tills hon blir nersatt.
· Hon tvättar händerna med tvål och vatten och man sätter henne på diskbänken eller håller
ovanför handfatet. Torkar händerna helt själv efteråt.
· Hämtar blöja innan blöjbyte och vill gärna torka sig själv också.
· Ställer sig vid sängen när det är läggdags för natten, även ibland på dagen annars
lägger hon sig i soffan med flaskan och drar filten över sig.·
· Hämtar skor, overall el jacka om jag nämner dagis. Tar även på sig skor, mössa och sockar själv.
Hämtar även mina skor och pekar mot mina kläder för att jag ska skynda mig.
· Ställer sid vid handfatet om man säger att vi ska borsta tänderna, som hon också kan själv.


· Sover oftast hela nätter med en del uppvak just nu.
· Läggning sker oftast mellan 19-20 tillsammans med lelle,
· En vila under dagen ibland ingen alls.
· Vilar gärna mellan 1-2 timmar efter 3-4 vakentimmar.
· Äter som en kratta här hemma, men bra överallt annars.
· I matväg älskar hon allt kött, äter ofta inga kolhydrater alls.
· Äter gärna ägg, skinka och smörgås. Älskar också pommes frites, ketchup och andra såser.
· Är inte speciellt förtjust i mjölk men gillar vatten, och kaffe.


· Använder storlek 80/86 upptill och allt ifrån 62-86 nertill. Kan använda nyfödda sockar än.
· Ogillar strumpor precis som mamma.
· Har fått 16 tänder, som antagligen bidrar till uppvaken nattetid när alla fyra hörntänder växer
upp samtidigt.
· Borstar gärna håret på sig själv, tror hon är hårum. Också som mamma.


Det är det jag har i huvudet. Undrar ni över något, fråga gärna.

Kommentarer
Postat av: AnnaMalin

Sv: Visst är de fina :-) De kommer från Lindex. Är dock ett par år gamla, har fått låna dem. Men kolla Tradera ;-) Kram!

2011-12-11 @ 14:29:14
URL: http://annamalinsrum.blogg.se/
Postat av: Veronica, mamma till Nim

Vi har haft en superfin helg!

Ni?



Jo men idag hittade jag skor. Äntligen. Dock inga fodrade :P Men ska bara ha dem till vardags, kan ha sockar i :)



Vad kul att läsa om lite utvecklig. Kände direkt att jag vill skriva ner Nims.. det händer så grymt mkt nu att man inte kan ha hälften i huvudet känns det som. Det går undan nu.



Kram till er

2011-12-11 @ 21:55:28
URL: http://attblifler.blogg.se/
Postat av: Em - Mamma till Malva & Tvillingar i Magen.

Roligt att läsa hur andras barn utvecklas; vad duktig hon är! :) Malva använder förresten också sockor för bebisar fortfarande, jättepraktiskt, haha :D

2011-12-12 @ 10:03:45
URL: http://mammaochbullen.blogg.se/
Postat av: I - med två små troll

Kul att läsa om hennes utveckling. Jag får nog ta och sammanfatta Lilla trollets utveckling sedan.

2011-12-12 @ 10:29:22
URL: http://casalinga.blogg.se/
Postat av: Josephinewestling - Mamma till Vira

åh tack snälla söta du.

2011-12-30 @ 11:04:21
URL: http://josephinewestling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0