Dag 8 - Ett ögonblick

Jag bodde med Lykkes pappa så pluggade jag på distans via komvux i Skövde och var mycket nere på det cafet hans syster jobbade på. Det var då jag började ana saker. Gravid. Hade till och med nämt det för mamma innan. Fick ett "nej du inbillar dig"! Mådde illa efter kaffe (drack i mängder) och när jag hade rökt. Detta var på eftermiddagarna..

Och så kom dagen. Då vi bestämde oss för att köpa ett gravtest. Christian fick verkligen inte följa med.
Där stod jag med stickan i muggen kollade in i duschen och log. Hjärtat var utanför kroppen. Nervös och skakig. Fem minuter det skulle det ta. Jag kollade efter 30 sekunder. TVÅÅÅÅÅ sträck. Gick ut till Christian helt skakis och berättade. Då bodde Christians vän där med men vi sade inget.. Tog på oss kläder och gick ut.

C ringde sin syster.. som fråga om det verkligen var vad han ville.
Antingen ville han eller så inte. När får jag veta det?

Vi satte oss på en bänk och jag var såååå sjukt nervös. Slog numret till mamma! Mycker mer minns jag inte.
Men jag fick ur mig "Mamma, du ska bli mormor" som ungerfär var lika chockad som mig och sa att du hade rätt den gången du anade det.


Efter att vi fått reda på det ringer jag Mvc, dagen efter. En fredag, den 11 september.. Fick en tid för inskrivning. Jag längtade så efter den 29 september. Fick för övrigt en väldigt dålig barnmorska nere i Göteborg.
Sen började helvetet, jag spydde och mådde illa mellan v.6 och v.15! Hade mycket vanliga cravings som Apelsiner, det mesta med c-vitaminer i. Cheeseburgare (har fortfarande, haha) Korv stroganoff, kiwi, mannagrynsgröt och coca cola.. Och kunde verkligen inte vara i ett kök som luktade bacon eller lök. Jag åt inte lök på månader. Tur jag har hittade tillbaka till det.. åt lök resten av graviditeten.

I vecka 17 kunde man tydligt se att jag hade en kula som inte var en svullen mage på grund av fet mat. Gick omkring med bolan och hade tighta linnen. Jag var så himla STOLT.

I vecka 27 gick jag till barnmorskan i Skövde. Marielle. Hon var sååå bra. Till skillnad mot kärringen på mvc i Linnestaden i Götet.

Då hade jag gått upp 12 kilo, 29 i sfmått, 155 i fosterljud, sen gick jag inte upp ett kilo på 10 veckor vilket var oroande. 15,5 gick jag upp sammanlagt Svullen var jag bara i ansiktet. SÅ skönt att slippa. Redan då anade jag om att det var en Lykke i magen. Jag hade ju typiska flickgraviditeten enligt alla, alla cravings och hjärtljud.

Det var då jag började prata om min förlossningsrädsla och fick träffa gravidpsykolog. Sent fick jag ett bokat möte med en läkare, som bara sa att sa "ha en vanlig förlossning" i huvudet. Jävla kärring far åt helvete tänkte jag och lyssna på mig. Måndagen därpå fick jag tid för ett planerat kejsarsnitt 4 maj. Varför kommer förbli min hemlighet. Men inte enbart för förlossningsrädsla.

Och jag skriver en sammanfattning av hela graviditeten för att det är ett ögonblick för mig och inte bara dagen då jag fick reda på det.

Jävla as som inte kalibrera vågen på förlossningen. Vet alltså inte Lykkes exakta födelsevikt. Den vikt som står är ifrån bvc, 10 dagarsvikten.

Den 4 maj 09.10 föds en frisk liten liten flicka. Lykke.



v. 39 (38+1) fem dagar innan förlossning.



1 vecka gammal & 6 mån ♥


Kommentarer
Postat av: Veronica

Underbar text, en liten tår kom faktiskt. Kalla mig blödig :P haha. Men så härligt. Lilla Lykke kom ju på min BF dag, lite speciellt det där :)



Hoppas du får en bra dag på jobbet :)



Stor kram!

2010-11-20 @ 09:37:27
URL: http://attblifler.blogg.se/
Postat av: teddy

Ohhh vilken fin text. Tänk vad ett litet streck på kissestickan kan göra.

Få livet att vända helt och hållet.

Jag minns mitt gravtest.

Jag som bara skulle göra det på skoj fick mig en ordentlig överraskning...



Trevlig lördag på er.

kram kram

2010-11-20 @ 11:22:24
URL: http://caitlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0