Sammanfattning graviditet & förlossning

Alla minnen om min graviditet & förlossning faller tillbaka mer och mer. Äntligen, under kejsarsnittet var jag lite borta efter all syrgas, och ryggbedövingen var nog den största boven. Jag är verkligen inte rädd för nålar och sprutor men denna gång var det förbannat obehagligt. Jag fick ligga i sidoläge istället för att sitta upp eftersom jag skakade så, och barnmorskorna fick hålla om mina ben, nålen kändes inte även om dom fick ta om den för att den sattes fel och jag hade fortfarande känsel kvar. Skraj. Tillslut kändes inget och det hela påbörjades. Om någon nu skulle bli skraj så är det inte med mening. Alla reagerar annorlunda.

När fick du reda på att du var gravid? 10 september 2009
Blev det en chock? Nej kan man väl säga, hade alla symptom man kunde ha. Men väntade mig inget.
Hur gammal var du? 19 år.
Hade du mycket halsbränna? Någon enstaka gång.
Spydde du mycket? Mellan v.6 och v.15.
Var det någon maträtt som ändrades? Lök och bacon kunde jag inte vara nära. Jag som älskar lök.
Hade du sammandragningar? Runt vecka 17-20 och i slutet. Onda.
Ditt sf mått som störst? 37 cm. 1 vecka innan Lykke kom. Alltså 2 veckor innan BF.
Hade du fått bristningar? Överallt, upptill naveln ungefär. Idag syns dom inte mycket alls.
Trodde du att det var en pojke eller flicka? Pojke från första början, sen flicka och sen efter ett besök på förlossningen i v.37 visste jag att det var en flicka. Jag såg ingen snopp på ultraljudet. Rätt hade jag.
Vad hoppades du på? Jag ville nog ha en flicka men såklart en frisk bebis.
Hade du mycket vätska i kroppen? Ingen alls..
Hur mycket gick du upp i vikt? 15,5 kilo.
Hur ser du på graviditeten idag? Väldigt lätt och enkel.
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? -
Gick du över tiden?
Nej.
Födde du förtidigt? 1 vecka.
När började din förlossning? 08.40
Hur lång tid tog det? 30 minuter från bedövning tills Lykke var ute.
Hur mycket var du öppen när du kom in? -
Vad tyckte du var jobbigast?
Illamåendet. Piller i rumpan och sätta kateter.
Var du rädd för något? Sjuk bebis.
Grät du? Tårarna rann.
Skrek du? Nej.
Tog du något smärtstillande? Fick ryggmärgsbedöving.
Blev du sydd? Nej
Dragen med sugklocka? Nej
Hur många var inne i förlossningsrummet? Inget minne, men en sjuksköterska jag ville skulle följa med till BB ;-)
Hade du någon nära med dig? Lykkes pappa var med på operationen, Mamma väntade utanför.
Hur stor var bebisen? 3490 enligt vågen med den var inte kalibrerad innan vägning. Efter en vecka vägde Lykke 2950, så dem gissar på runt 3000. Jag skriver alltid 3120 g vilket Lykke vägde några dagar efter utskrivning.
Vad fick den heta? Lykke Maria Sofia Aronsson.
Hur ser du på förlossningen? -
Var allting värt det? -

Vill självklart ha fler barn, se fram emot en graviditet mer. Och gärna en vaginal förlossning. Även om kejsarsnitt kan vara bra många gånger. Har inte haft problem med ärret. Jag var aldrig rädd fär smärta eller att spricka. Privata anledningar till varför det blev ett kejsarsnitt.


Kommentarer
Postat av: Madeleine - Mamma till Lova

Söt du är! Och ja, jag tänker att man får försöka lyssna på magkänslan och göra det som känns bäst. Här i Norge har det varit en del dödsfall bland spädbarn pga den kalla luften (deras små luftrör klarar inte av den), så då tar jag hellre det säkra före det osäkra och är inne de kallaste dagarna och skyddar så gott det går när vi väl är ute :) Hoppas att ni haft en underbar jul! Kramar

2010-12-26 @ 21:30:04
URL: http://madeleines.se
Postat av: Marlene, mamma till Lilly & John

Åh vilken rolig lista med frågor. Du är alltid så påhittig. God fortsättning. Kram

2010-12-27 @ 13:44:08
URL: http://lillyjohn.blogg.se/
Postat av: Fifi

Härligt att läsa att du hade en enkel graviditet, jag hoppas att min fortsätter att vara det!

2010-12-27 @ 14:15:25
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: Lisa

hej gumman!

oh vilka härliga bilder :)

ser ut som ni haft en mysig jul iaf..

fina julklappar med :)

jaha så du ska fira nyår med vännerna, ställer ni till med stor fest då eller vad?

själv vet jag inte.. vill bara fira med min familj iaf så det blir nog mest en myskväll :) vi får se!

vad gör ni annars då?

jobba, med vad?

kramar!!

2010-12-27 @ 14:58:53
URL: http://fotolaiza.blogg.se/
Postat av: ♥ L A I L A ♥

rolig lista =)

2010-12-27 @ 22:56:14
URL: http://lailaaziz.blogg.se/
Postat av: Lisa

hej gumman!

du hade skrivit under annonym, men jag tror minsann att det var du som svarat iaf?

gick de bra att jobba då? skönt att få jobba lite, träffa människor och tjäna pengar :)

vi hade finbesök igår och så var jag ner på Mora en vända med en kompis, och så gick handtaget av på vagnen :( helt sjukt!

idag blir det bara en familjemysdag!

kramar.

2010-12-28 @ 09:57:22
URL: http://fotolaiza.blogg.se/
Postat av: Laila

hon föddes på min födelsedag :) 4 maj :D

2010-12-28 @ 11:58:39
URL: http://lailaaziz.blogg.se/
Postat av: Erika

Vilken bra lista! Är det okej om mna "lånar" den? kram

2010-12-30 @ 14:52:45
URL: http://eeaberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0